5-5-2- پیشنهادهای برای پژوهشگران 164
5-6- خلاصه فصل پنجم 165
6- منابع 166
7- ضمائم 170
الف- پرسشنامه پایان نامه 170
فهرست شکلها
شکل 2‑1: چهار معیار ضروری فرصت؛ بارینگر و آیرلند،2006. 21
شکل 2‑2:انواع فرصت؛ آردیچولی و همکاران، 2003. 25
شکل 2‑3: مدل و مجموعه های برای تشخیص فرصت و تئوری پیشرفت؛ آردیچولی ، 2003. 29
شکل 2‑4: آکباساران2، 2001. 33
شکل 2‑5: طبقه بندی آلسوس و همکاران، 2004. 42
شکل 2‑6: مدل تیمونز، 1999. 46
شکل 2‑7: فرصت های کارآفرینانه؛ شین ، 2003. 48
شکل 2‑8: شین، 2003. 49
شکل 2‑9: مدل کشف فرصت؛ اوزگان و بارون، 2007. 50
شکل 2‑10: فرایند پنج مرحله ای تشخیص فرصت بر اساس مدل خلاقانه تشخیص فرصت ؛ واقلی و ؤولین، 2008. 53
شکل 2‑11: فرایند تشخیص فرصت بهاو،2004. 58
شکل 2‑12: مدل فرایندی لانگ و مک مولان برای شناخت فرصت، 1984. 60
شکل 2‑13: لامپکین و همکاران، 2004. 61
شکل 2‑14: تعداد فرصت های تشخیص داده شده؛ کربت، 2007. 64
شکل 2‑15: مدل تشخیص فرصت روبرت بارون، 2007. 65
شکل 2‑16: مشاهده گرایشات شناسایی و تشخیص فرصت؛ پرندیک و هیل، 2008. 68
شکل 2‑17: حل سوالات شناسایی و تشخیص فرصت؛ پرندیک وهیل، 2008. 69
شکل 2‑18: مدل فرایند تولید فرصت کارآفرینانه، چلی، 2005. 70
شکل 2‑19: فرصت کارافرینانه سینگ ، 2000. 71
شکل 2‑20: نقش کارامدی و علاقه مندی تصور شده در به نمایش درآوردن فرصت های محیطی؛ استیونسون و همکاران2003. 72
شکل 2‑21: انواع فرصت ها از دیدگاه ؛ انواع فرصتها از دیدگاه آردیچویلی و همکاران، 2004. 74
شکل 2‑23: مدل دانشگاه کارآفرین؛ :گوررو و اوربانو، 2010. 77
شکل 2‑24: مدل تشخیص فرصت های کارافرینانهی دانشگاهی.. 84
شکل 4‑1: نمودارمیله ای مربوط به فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان. 113
شکل 4‑2: توزیع فراوانی مربوط به سن.. 115
شکل 4‑3: نمودارمیله ای مربوط به فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان. 117
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
شکل 4‑4: نمودارمیله ای مربوط به علاقهمندی پاسخ دهندگان. 118
شکل 4‑5: نمودارمیله ای مربوط به مطالعه پاسخ دهندگان. 120
شکل 4‑6: نمودارمیله ای مربوط به فعالیت پاسخ دهندگان. 121
شکل 4‑7: مدل تحلیل عاملی تاییدی دانشگاه کارآفرین (تخمین استاندارد) 124
شکل 4‑8: مدل تحلیل عاملی تاییدی دانشگاه کارآفرین (معناداری ضرایب) 125
شکل 4‑9: مدل تحلیل عاملی تاییدی محیط (تخمین استاندارد) 126
شکل 4‑10: مدل تحلیل عاملی تاییدی شایستگی های محیط (معناداری ضرایب) 127
شکل 4‑11: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت (تخمین استاندارد) 128
شکل 4‑12: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت (معناداری ضرایب) 129
شکل 4‑13: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت های آینده (تخمین استاندارد) 130
شکل 4‑14: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت های آینده (معناداری ضرایب) 131
شکل 4‑15: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد) 145
شکل 4‑16: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب) 146
شکل 4‑17: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد) 152
شکل 4‑18: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب) 152
فهرست جدولها
جدول 2‑1: طبقه بندی مدل های کشف فرصت؛ چندلر و همکاران 2004. 40
جدول 3‑1: پرسشنامه ی تایید خبرگان. 90
جدول 3‑2: بررسی کفایت عوامل پرسشنامه. 98
جدول 3‑3: ارزیابی پایابی پرسشنامه. 100
جدول 4‑1: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت.. 112
جدول 4‑2: توزیع فراوانی مربوط به سن.. 113
جدول 4‑3: توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان. 116
جدول 4‑4: توزیع فراوانی مربوط به علاقهمندی پاسخ دهندگان. 117
جدول 4‑5: توزیع فراوانی مربوط به مطالعه پاسخ دهندگان. 119
جدول 4‑6: توزیع فراوانی مربوط به فعالیت پاسخ دهندگان. 120
جدول 4‑7: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق. 122
جدول 4‑8: خلاصه نتایج آماری مربوط به دانشگاه 133
جدول 4‑9: نتایج آزمون تی تک نمونه ای دانشگاه کارافرین.. 134
جدول 4‑10: خلاصه نتایج آماری مربوط به سنجش محیط.. 136
جدول 4‑11: نتایج آزمون تی تک نمونه ای سنجش محیط.. 137
جدول 4‑12: خلاصه نتایج آماری مربوط به فرصت.. 138
جدول 4‑13: نتایج آزمون تی تک نمونه ای فرصت.. 139
جدول 4‑14: خلاصه نتایج آماری مربوط به فرصت های آینده 140
جدول 4‑15: نتایج آزمون تی تک نمونه ای فرصت های آینده 141
جدول 4‑16: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: فرصت) 146
جدول 4‑17: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: فرصت های آینده) 147
جدول 4‑18: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: دانشگاه کارآفرین) 148
جدول 4‑19: شاخص های برازش مدل. 151
جدول 4‑20: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: محیط) 153
بیان موضوع و ابعاد و قلمرو مورد مطالعه، مسئله تحقیق،
فرضیه ها و تعاریف اساسی
این مطالعه برای طراحی مدل تشخیص فرصتهای دانشگاهی و برازش آن مدل در دانشگاه شاهد به انجام رسیده است. در این فصل موضوع تحقیق و مسئلهای که بررسی خواهد شد بیان گردیده است و ابعاد، و دامنه آن معرفی میشود. پرسشهای تحقیق و چگونگی یافتن پاسخ آنها به همراه اهمیت و ضرورت این پژوهش نیز طرح گردیده است. هدف این فصل تعریف اهداف تحقیق، پدیده اصلی آن و حوزه تحقیق و مطالعه است.
اهمیت روزافزون بهینه شدن سازمان ها در دنیای جدید کسب و کار، سازمانها را واداشته است تمام توان خود را برا ی تشخیص فرصتهای که میتوانند استفاده نمایند بکار گیرند. در دنیای که هرروز با شیوه های جدیدی برای رسیدن به این مهم مواجه هستیم به ناچار باید از تمام توان سازمان برای تشخیص این فرصت ها استفاده نمود، تشخیص فرصتهای کارآفرینانه هر سازمان از جمله اقدامات اساسی آن سازمان محسوب میشود که سازمان را به سمت تعالی سوق میدهد. کارآفرینی فرایندی است که در سازمان، در هر نوع و اندازه ای اتفاق بیفتد; و این فرایند عبارت است از: ” ایجاد ارزش با ترکیب بی نظیر منابع برای کشف فرصت” `
کارآفرینی در بخش دولتی راه حل استراتژیک برای رفع مشکلاتی از قبیل تخصیص نامناسب، فقدان اولویت بندی نامناسب و عدم شناخت رفتار شهروندان میباشد، در کشور ایران، دولتی بودن اکثریت فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی از یک طرف، و عدم امکان خصوصی سازی در سطح وسیع از طرف دیگر، مسئله تحول و سنجش وضع موجود سازمانها و تعیین عوامل موثر بر کارآفرینی را اجتناب ناپذیر می کند، زیرا به نظر می رسد که تنها راه درمان بوروکراسی و افزایش کارایی و بهبود سازمانهای دولتی کارآفرینی است(جهانگیری،90).
از طرفی شناسایی و انتخاب فرصتهای درست برای سازمانها یکی از مهمترین تواناییهای سازمانها می باشد. درنتیجه شرح کشف و توسعه فرصتها یک بخش کلیدی تحقیقات کارآفرینی محسوب میشود. مدلهای گوناگون شناخت یا توسعه در سالهای اخیر ارائه گردیدهاند. این مدلها براساس فرضیات مختلف وگاهی اوقات متضاد برگرفته شده از رشتههای گوناگون میباشد.در حالی که این تلاشها کمک زیادی به درک ما از شناسایی فرصت نموده اند، اما آنها در ارائه درک جامع از فرایند به دو دلیل اصلی ناتوان بوده اند. اولا هر کدام از این دیدگاه ها اساسا تمرکز بر فقط یکی از جنبه های گوناگون فرایند مینمایند. برای مثال، سیگریست[1](1999) نگاه به فرایند شناخت، که در شناسایی فرصت وجود دارد می پردازد. هیلز و همکاران[2](1997) به مطالعه محتوای شبکه اجتماعی موضوع میپردازرند، در حالی که شین[3] (1999) بر دانش قبلی و تجربه لازم برای شناخت موفق تمرکز دارد. با این وجود، تمرکز بر فاکتورهای معین منجر به مطالعه عمیق فاکتورهای فردی و اختصاصی با هزینه نادیده گرفتن فاکتورهای مهم دیگر در همان مطالعه میگردد. همچنین توافقی بین محققان کارآفرینی برای مفاهیم اصلی استفاده شده برای تعریف و عملیاتی کردن فرایند مورد پرسش وجود ندارد. بطور خلاصه ما هنوز از توسعه یک تئوری جامعه شناسایی و توسعه فرصت دور هستیم. مفهوم شناسایی فرصت تاحد زیادی پیچیده میباشد و مطالعات موجود در این موضوع نوار وسیعی بین مدیریت، تئوری سازمان، بازاریابی و کارآفرینی میباشد.
بنابراین برای آنکه بتوان در هر صنعت و سازمانی به درستی فرصتهای بالقوه و بالفعل را تشخیص داد نیاز است از مدلی استفاده شود که در حد امکان تمام جوانب آن سازمان را در نظر بگیرد. با توجه به گذار دانشگاهها از آموزش محور به پژوهش محور و از پژوهش محور به دانشگاههای کارآفرین و همچنین حرکت دانشگاهها به سمت خودکفا شدن اهمیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی بیشتر و بیشتر شده است. در این پژوهش برآنیم با مطالعه و تلفیق مدل های موجود تشخیص فرصت های کارآفرینی و همچنین استفاده از نظر خبرگان مدلی را طراحی نمائیم که با بهره گرفتن از آن بتوان فرصتهای کارآفرینانه در دانشگاه را به درستی تشخیص داد تا با بهره برداری از این فرصتها به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین کمکی کرده باشیم. این مدل شامل چه موجودیت های خواهد بود و هرکدام از این موجودیت ها شامل چه خصیصههای می باشند و چه ارتباطی بین قسمت های آن وجود خواهد داشت و در نهایت این مدل چگونه عمل خواهد کرد؟
اهمیت و ضرورت تحقیق به دو بخش نظری و کاربردی تقسیم میشود که دربخش نظری این پژوهش، به مرور تعاریف، نظریه ها و مدل های موجود تشخیص فرصت می پردازیم، هر کدام با رویکردی خاص و یا برای سازمان یا صنعتی خاص در نظر گرفته شده اند. نتایج این مرور رسیدن به موجودیت های خواهد بود که در مدل مورد نظر از آن استفاده می نمائیم البته نظر خبرگان نیز بر تعیین این موجودیتها تاثیر پررنگی خواهد داشت. این موجودیتها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر هم اثر میگذارند و هر کدام از آنها دارای خصیصههای هستند که تشکیل دهنده مدل تشخیص فرصت در دانشگاه هستند.
از نتایج کاربردی این پژوهش نیز میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1- نتایج بدست آمده از این پژوهش می تواند به تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام میگیرند کمک کند.
2- نتایج این پژوهش به دانشگاههای که بدنبال تشخیص فرصت های کارآفرینانه هستند می تواند کمک نماید.
3- این پژوهش به مدیران ارشد دانشگاهی این کمک را می کند که به کدام قسمت های دانشگاه توجه و تمرکز بیشتری برای استفاده از فرصتها داشته باشند.
4- به دلیل اینکه مورد مطالعه بومی میباشد می تواند مدلی واقعیتر برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دانشگاهی برای دانشگاههای ایرانی باشد.
5- نتایج این پژوهش به دانشگاه کمک خواهد کرد که وارد چه صنایعی شود و …
ارائه مدلی که دانشگاه فرصت های کارآفرینانه را با بهره گرفتن از آن تشخیص دهد.
1- تعریف موجودیتهای مدل( این مدل از چه قسمتهای تشکیل شده است؟)
2- تعریف خصیصههای هر موجودیت(هر کدام از قسمت ها می توانند چه اثراتی بر دانشگاه داشته باشند؟)
3- تعریف رابطه بین موجودیتها( نوع ارتباط و جهت تاثیرگذاری بین قسمتهای مدل به چه صورت است؟)
4- شبیه سازی مدل( شکل ظاهری مدل چگونه است؟)
مدل تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی چگونه عمل می کند؟