3 – 6– 3 اجرای دلفی فازی.. 72
3- 6 -3 -1 انتخاب خبرگان. 72
3- 6 -3 -2 تعریف متغیر های زبانی و تابع عضویت فازی.. 73
3- 6 -3 -3 ارائه پرسشنامه به خبرگان و انجام نظر سنجی مرحله اول. 74
3- 6 -3 -4 ارائه پرسشنامه به خبرگان و انجام نظر سنجی مرحله دوم. 79
3-6-3-5 مقایسه دو مرحله فازی اول و دوم. 82
3-6-3-6 اجرای فازی دلفی برای دیگر مناظر BSC. 85
نتایج دلفی فازی برای منظر مشتری در BSC. 85
نتایج دلفی فازی برای منظر فرایند های داخلی در BSC. 85
نتایج دلفی فازی برای منظر رشد و یادگیری در BSC. 86
3 – 6 – 4 اجرای فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP. 87
3 – 6 – 4 -1 گام اول تشکیل درخت سلسله مراتب تصمیم. 87
3 – 6 – 4 -2 انجام مقایسات زوجی معیارها 88
3 – 6 – 4 -2 تلفیق نظرات خبرگان. 90
3-6-5 رتبه بندی شاخصها 92
3-7 طراحی سامانه داشبورد مدیریتی.. 98
3-7 -1 متدولوژی RUP. 98
3-7-1-1 معماری و ساختار کلی RUP. 99
3 – 7-2 زبان مدلسازی یکنواخت UML. 99
3-7- 2-1 تاریخچه UML : 100
3-7-2-2 UML دقیقا چیست ؟. 101
3-7-2-3 نمودارهای UML. 102
مدل منطقی سامانه داشبورد. 103
شکل 3-9 نمایی از تعاملات سیستم داشبورد با دیگر سیستم های شرکت.. 104
نمایه مستندات طراحی.. 104
شروع طراحی.. 107
فصل چهارم: یافته های پژوهش… 125
4 -1 مقدمه. 126
4-2 توصیف جامعه آماری.. 126
4-2-1 توصیف جامعه آماری مشارکت کننده در تحقیق بر حسب جنسیت.. 126
4-2- 2 توصیف جامعه آماری مشارکت کننده در تحقیق بر حسب تحصیلات.. 126
4-2-3 توصیف جامعه آماری مشارکت کننده در تحقیق بر حسب رشته تحصیلی.. 126
4-3 یافته های پژوهش… 127
4-3-1 تاثیر استفاده از BSC. 127
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
4 – 3 – 2 یافته های دلفی فازی.. 128
4 – 3 – 3 یافته های ترکیب AHP و SMART. 129
4-3-4 تشریح ترکیب و اولویت شاخصهای استخراجی.. 130
4-4 پیش نمونه سامانه داشبورد مدیریتی.. 131
5-4 مزایای به کار گیری این روش… 138
5-5 پاسخ به پرسشهای پژوهش… 139
فصل پنجم : نتیجه گیری.. 143
5-1 مقدمه: 144
5-2 خلاصه پژوهش… 144
5 -3 بحث ونتیجه گیری.. 146
5-4 محدودیت های پژوهش… 147
5 – 5 پیشنهاد برای پژوهش های آتی.. 147
فهرست منابع. 149
پیوست ها 155
پیوست 1 متدولوژی RUP. 155
1-1 معماری و ساختار کلی RUP. 155
1-2 ابعاد RUP. 156
1-3 فازها و مراحل های یک پروژه درRUP. 157
1-4 ضوابط RUP. 158
1-5 اسناد RUP. 163
واژه نامه. 163
مدل مورد کاربرد (use case) 164
مشخصات مورد کاربرد (use case) 164
دیاگرام کلاس (Class diagram) 165
شکل 2-1 نمودار مدل تعالی بومی سازی شده 19
شکل 2-2 نمودار مجموعه فازی بیانگر بلندی قد انسان. 41
شکل 2-3 نمودار بیانگر تاثیر توصیف کننده ها بر مجموعه های فازی.. 41
شکل 2-4 نمودار بیانگر دیدگاه ارستویی در ارتباط با بلند قد بودن انسان. 42
شکل 2-5 نگرش فازی به بلندی قد انسان. 43
شکل 2-6 مثالی از توابع فازی و متغیر های زبانی.. 43
شکل 2-7 فرایند اجرای روش دلفی فازی.. 45
شکل 2-8 هرم سلسله مراتب تصمیم در AHP. 48
شکل 2-9 درخت سلسله مراتب تصمیم انتخاب مدیر. 53
شکل 3-1 : تابع عضویت مثلثی متغیر های زبانی.. 74
شکل 3-2 نمایش درخت تصمیم رتبه بندی شاخصها با معیار های انتخابی.. 87
شکل 3-3 نتیجه اولویت بندی معیارها توسط خبره اول. 89
شکل 3-4 نتیجه اولویت بندی معیارها توسط خبره دوم. 90
شکل 3-5 نتیجه اولویت بندی معیارها توسط خبره سوم. 90
شکل 3-6 نتایج تلفیق نظرات خبرگان در اولویت بندی معیارها 91
شکل 3-8 مدل منطقی سامانه داشبورد مدیریتی.. 103
شکل 3-9 نمایی از تعاملات سیستم داشبورد با دیگر سیستم های شرکت.. 104
شکل 3-10 نمودار مورد کاربرد ساماهنه داشبورد مدیریتی.. 108
شکل 3 – 11 نمودار فعالیت “ورود به سامانه”. 119
شکل 3-12 نمودار فعالیت” نمایش شاخصها”. 120
شکل 3 – 13 نمودار فعالیت “صدور شاخصها”. 120
شکل 3-14 نمودار فعالیت “خروج از سامانه”. 121
شکل 3 – 15 سند نمودار کلاس های تحلیل.. 122
شکل 3-16 دید منطقی سامانه داشبورد. 123
شکل 4-1 پیش نمونه صفحه ورود به تارنمای سامانه داشبورد مدیریتی.. 132
شکل 4-2 پیش نمونه صفحه نمایش شاخصهای کلیدی حوزه مالی. 133
شکل 4-3 پیش نمونه صفحه نمایش شاخصهای کلیدی حوزه رشد و یاد گیری.. 134
شکل 4-4 پیش نمونه نمایش چند شاخص در کنار هم در صفحه مقایسه شاخصها 135
شکل 4-5 پیش نمونه نمایش صفحه ایجاد کاربر جدید برای سامانه داشبورد. 136
شکل 5-5 پیش نمونه تعریف شاخص جدید در سامانه. 137
شکل 1- پیوست: نمایی از فرایند RUP. 157
جدول شماره 2-1 : طیف ترجیحات ساعتی برای مقایسات دو به دو 49
جدول 2-2 شاخص تصادفی.. 52
جدول شماره 2 : مقایسات زوجی 4 معیار 54
جدول شماره 3 : مقایسات زوجی سه گزینه مدیریت از منظر تجربه. 55
جدول شماره 4 : مقایسات زوجی سه گزینه مدیریت از منظر تجربه با بردار رتبه بندی.. 55
جدول شماره 5 : نتایج نهایی مقایسات زوجی سه گزینه مدیریت درهر منظر. 55
جدول شماره 3 – 1 لیست شاخصهای جمع آوری شده در دیدگاه مالی BSC. 68
جدول شماره 3 – 2 لیست شاخصهای جمع آوری شده در دیدگاه مشتری BSC. 70
جدول شماره 3 – 3 لیست شاخصهای جمع آوری شده در دیدگاه فرایند ها 71
جدول شماره 3 – 4 لیست شاخصهای جمع آوری شده در دیدگاه رشد و یاد. 72
جدول شماره 3 – 5 نمونه پرسشنامه دلفی فازی پر شده توسط یکی از خبرگان. 75
جدول 3-6 نتایج پاسخ های خبرگان در اولین دور دلفی برای شاخصهای مالی.. 78
جدول 3- 7 میانگین فازی هر شاخص و میانگین فازی زدایی شده 79
جدول 3- 8 نتایج شمارش پاسخ نامه ها مرحله دوم. 81
جدول 3- 9 میانگین فازی هر شاخص و میانگین فازی زدایی شده مرحله دوم. 82
جدول 3-10 مقایسه و تفاضل نتایج مرحله اول و دوم دلفی فازی.. 84
جدول 3-11 شاخصهای انتخابی دلفی فازی در منظر مالی.. 85
جدول 3 –12 لیست شاخصهای انتخابی با روش دلفی فازی در منظر مشتری BSC. 85
جدول 3-13 لیست شاخصهای انتخابی با روش دلفی فازی در منظر فرایند های.. 86
جدول 3 – 14 فهرست شاخصهای انتخابی با روش دلفی فازی در منظر رشد و یاد. 86
جدول 3-19 اولویت بندی معیارها و نمایش وزن نرمال و غیر نرمال. 92
جدول شماره 3-20 نتایج رتبه بندی شاخصها به روش SMART برای خبره اول. 94
جدول شماره 3-21 نتایج رتبه بندی شاخصها به روش SMART برای خبره دوم. 95
جدول شماره 3-22 نتایج رتبه بندی شاخصها به روش SMART برای خبره سوم. 97
جدول 3-23 امتیاز و اولویت نهایی شاخصهای کلیدی عملکرد. 98
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت پاسخ گویان. 126
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات پاسخ گویان. 126
جدول4-3 توزیع فراوانی و درصد فراوانی پاسخ گویان به تفکیک مقطع تحصیلی.. 127
تغییرات سریع فناوری، حوادث و بحران های غیرمنتظره، ناسازگاری ها و نیازهایفرایندی، از یک سو؛ و تغییرات جمعیتی و رشد و توسعهی دانش بشری، از سوی دیگر، اهمیت روز افزون مدیریت را رقم میزنند. مدیریت به عنوان بستری برای به وجود آمدن “آنچه مطلوب است” و یا “آنچه باید باشد”، زیر بنای هر گونه فعالیت سازمانی است.
یکی از حیاتی ترین وظایف مدیریت، فرایند نظارت است که موجب تضمین بقای سازمان و اطلاع از کیفیت عملکرد اجرای برنامه ها در واحد های منفرد و در مجموع در کل سازمان می گردد . اطلاعات حاصل از فرایند کنترل و نظارت علاوه بر ارائه دیدی کلی از سازمان به مدیر، بعنوان بازخورد موجب تصحیح و بهبود جریان عملیات و فعالیت های سازمان می گردد.
فعالیت های سازمانی، در چارچوب اهداف، خط مشیها و برنامهها محقق می شود و داشتن نظام دریافت اطلاعات و ارزیابی صحیح و کارا برای آگاهی از وضعیت موجود و مقایسه این وضعیت با برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده یکی از اساسی ترین نیازهای امروز مدیریت است.
یکی از راه های رفع این نیاز مدیران، استفاده از ابزاری مانند داشبوردهای مدیریتی است.
در راستای نظارت و ارزیابی سازمان همواره حجم انبوهی از داده ها و اطاعات مربوط به واحدهای وظیفه ای مختلف در قالب های گوناگون مانند گزارش ها، فایل های الکترونیکی، پایگاه های داده و غیره به دست می آید که این اطلاعات، معمولاً حجیم، بیش از اندازه زیاد و دارای پراکندگی و تنوع هستند (سر ریز اطلاعاتی). این تعدد اقلام اطلاعاتی و پیچیدگی ترکیب آنها کار یک مدیر برای کشف، تحلیل عمیق، ایجاد گزارشات جدید و نهایتاً انجام مهم ترین وظیفه یک مدیر، یعنی تصمیم گیری را مشکل می کند.
در سازمان ها با توجه به حجم داده های پراکنده، تصمیم گیری به این آسانی امکان پذیر نیست. برای تصمیم گیران سازمان، مقدار دادهای که باید در روز کاری مشاهده و تحلیل شود، بسیار چالش بر انگیز است. با باز شدن درهای سازمان ها بر تعداد بیشمار مشتریان، شرکا و عرضه کنندگان، سازمان ها دیگر قادر به مدیریت با اطلاعات کم و ناقص نیستند. حجم وسیع اطلاعات و توزیع آن از طریق پخش گزارش های معمول دیگر پاسخ گوی نیاز سازمان ها نخواهد بود، چرا که این گزارش ها غالبا ایستا هستند و با توجه به ایستایی و حجم بسیار، باعث سردرگمی می شوند. بنابراین فرصت ها و تهدیدها نادیده گرفته شده یا بسیار دیر کشف می شوند و این موضوع باعث می شود که سازمان نتواند به حرکت سریع خود ادامه دهد.
راه حل این مشکل استفاده از داشبوردهای مدیریتی است که با انتخاب چند شاخص کلیدی اطلاعات پیچیده را در قالب نمودار و گراف به شکلی ساده و قابل فهم ارائه می کند.
شاخصهای عملکردی کلیدی، معیارهای اندازه گیری مالی و غیر مالی هستند که به منظور تعیین کیفیت، نیل به اهداف و انعکاس عملکرد استراتژیک یک سازمان به کار برده می شوند. این شاخصها به منظور ارزیابی موقعیت کنونی شرکت و تعیین راهکارهای مناسب برای هوشمند کردن کسب و کار استفاده می شوند.
داشبوردهای مدیریتی، سیستم های نرم افزاری هوش تجاری (BI) نوینی هستند که به سازمان ها در جهت غنیسازی اهداف با بهره گرفتن از اطلاعات وتجزیه و تحلیل آنها کمک میکنند.
هدف استخراج شاخصهای کلیدی عملکرد از میان انبوه شاخصهای عملکردی سازمان، بر اساس نظر خبرگان و روش های علمی است و در نهایت، طراحی سامانه ای که قادر به دریافت، ذخیره سازی و نمایش خروجی این شاخصها در محیطی گرافیکی و ساده تحت عنوان داشبورد باشد.
برخی اهداف این پژوهش عبارتند از:
1 – تجزیه و تحلیل ساختار و جریان اطلاعاتی سازمان (مطالعه موردی شرکت داده پردازی فن آوا ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات)
2 – استخراج شاخصهای حیاتی عملکرد سازمان که انحراف در عملکرد هر یک از آنها موجب خسارات جدی ویا عدم حصول نتیجه مطلوب می گردد.
3 – ارائه مدلی ترکیبی از ابزار تصمیم گیری برای استخراج شاخصهای کلیدی عملکرد.
4 – نمایش وضعیت کل سازمان در یک نگاه.
5 – کمک به تصمیم گیری سریعتر و بهتر مدیران سازمان.
6 – دسترسی سریع به اطلاعات سازمان.
7 – ایجاد سامانه ای برای ذخیره سوابق عمکرد سازمان.
8 – ایجاد امکان مقایسه وضعیت فعلی شرکت با بازه های زمانی دلخواه در گذشته.
امروزه با توجه به سرعت تغییرات محیطی و تغییرات فناوری و عوامل دیگر، آگاهی از آخرین وضعیت سازمان برای مدیران بسیار حیاتی تر از گذشته است و این سرعت واکنش به نا هنجاری ها و انحرافات در