جدول 3-1 گردآوری نظرات خبرگان جهت دسته بندی نهایی زیرمعیارهای مسئله. 72
جدول 3-2 تناظر عبارات کلامی با مقادیر کلامی.. 90
جدول 4-1 نظرات خبرگان جهت دسته بندی عوامل پژوهش…. 96
جدول 4-2 تشکیل ماتریس تصمیم گیری.. 101
جدول 4-3 تعیین مقدار بهینه ی هر معیار. 102
جدول 4-4 محاسبه ی ماتریس تصمیم نرمال. 102
جدول 4-5 محاسبه ی ماتریس تصمیم نرمال وزن دار. 103
جدول 4-6 تعیین مقادیر بهینه برای هر گزینه. 103
جدول 4-7 محاسبه ی درجه مطلوبیت هر گزینه. 104
جدول 4-8 رتبه بندی گزینه ها 104
جدول 4-9 اسامی زیرمعیارهای نهادی.. 105
جدول 4-10 عبارات کلامی به کار رفته در تحقیق و مقادیر معادلشان. 106
جدول 4-11 میانگین نظر تمام خبرگان. 106
جدول 4-12 ماتریس نرمالیزه شده 107
جدول 4-13 ماتریس روابط کل.. 109
جدول 4-14 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعدا فازی) 110
جدول 4-15 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد قطعی) 111
جدول 4-16 اسامی زیرمعیارهای سازمانی.. 111
جدول 4-17 میانگین نظر تمام خبرگان. 112
جدول 4-18 ماتریس نرمالیزه شده 113
جدول 4-19 ماتریس روابط کل.. 113
جدول 4-20 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعدا فازی) 114
جدول 4-21 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد قطعی) 114
جدول 4-22 اسامی زیرمعیارهای فردی.. 115
جدول 4-23 میانگین نظر تمام خبرگان. 115
جدول 4-24 ماتریس نرمالیزه شده 115
جدول 4-25 ماتریس روابط کل.. 116
جدول 4-26 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد فازی) 116
جدول 4-27 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد قطعی) 117
جدول 4-28 اسامی زیرمعیارهای ملی.. 117
جدول 4-29 میانگین نظر تمام خبرگان. 118
جدول 4-30 ماتریس نرمالیزه شده 118
جدول 4-31 ماتریس روابط کل.. 119
جدول 4-32 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد فازی) 120
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
جدول 4-33 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد قطعی) 120
جدول 4-34 اسامی زیرمعیارهای بین المللی.. 121
جدول 4-35 میانگین نظر تمام خبرگان. 121
جدول 4-36 ماتریس نرمالیزه شده 121
جدول 4-37 ماتریس روابط کل.. 122
جدول 4-38 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد فازی) 122
جدول 4-39 اهمیت و تاثیرگذاری معیارها(اعداد قطعی) 122
فهرست شکل ها و نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-1ساختار کلان تحقیق.. 14
نمودار 5-1 نمودار رتبه بندی معیارهای اصلی پژوهش…. 126
نمودار 5-2 نمودار روابط و اهمیت زیرمعیارهای( معیار ) نهادی.. 127
نمودار 5-3 نمودار روابط و اهمیت زیرمعیارهای( معیار ) سازمانی.. 129
نمودار 5-4 نمودار روابط و اهمیت زیرمعیارهای( معیار ) فردی.. 131
نمودار 5-5 نمودار روابط و اهمیت زیرمعیارهای( معیار ) ملی.. 133
نمودار 5-6 نمودار روابط و اهمیت زیرمعیارهای( معیار ) بین المللی.. 134
شکل1-1. اهمیت شفاف سازی اطلاعات… 11
شکل 2-1. ساختار سیستم باز. 38
شکل 2-2 مراحل کلی و اساسی فرایند تصمیم گیری.. 49
شکل 3-1 عملکرد عضویت یک عدد فازی.. 83
شکل 3-2 اعداد فازی مثلثی برای متغیرهای کلامی.. 90
شکل 4-1 درخت مسئله عوامل موثر بر شفافیت نظام اداری ایران. 100
فصل اول
کلیات پژوهش
هدف اساسی فصل حاضر ایجاد مفاهیمی مشترک جهت پیگیری فرایندهای تحقیق در فصول آینده می باشد. در این فصل محقق تلاش می نماید تا با بیان دغدغه و مسئله اصلی تحقیق ساختارهای علمی و فکری منظمی را برای اجرای تحقیق فراهم آورد. تمرکز اساسی این فصل بر نشان دادن اهمیت نقش شفافیت اطلاعات و لزوم توجه به آن در ارتقاء سلامت نظام اداری ایران می باشد. همچنین باید توجه نمود در سراسر این تحقیق محقق پیگیری سوال اصلی خود را با تاکید بر بند 18سیاست های کلی نظام اداری ایران مورد توجه قرار می دهد. مطالب ارائه شده در این فصل در نه بند قابل بررسی می باشند.
عوامل محیطی و استراتژیک از مهم ترین معیارهایی هستند که در مدیریت دولتی نوین تلاش می شود به آن توجه شود و مهم ترین عوامل محیطی در بخش دولتی همان مردم می باشند که علت وجودی سازمان ها هستند. باید توجه داشت مردم به عنوان عامل اساسی در وجود سازمان های دولتی بیش از پیش مورد توجه دولت ها و مسئولان اداری می باشند. در اصل، مردم همان صاحبان اصلی هستند که انجام کارهای خود را به سازمان های دولتی و دولت تفویض می کنند(آون هیوز، 293:1391). این یک امرطبیعی است که شهروندان در یک نظام مردم سالار، به دلیل دارا بودن حق حاکمیت و پرداخت مالیات، خواهان شفافیت عملکردی و پاسخگویی دستگاههای اداری در قبال تصمیمات و اقدامهای خود باشند. لذا شفافیت اطلاعات و پاسخگویی دولت در قبال مردم مسئله ای است که می بایست به آن توجه ویژه ای داشت. باید توجه نمود که دستگاه های دولتی و اداری موظفند به لحاظ حقوقی و سیاسی پاسخگوی شهروندان باشند و در هر لحظه بتوان دسترسی مناسب و شفاف به عملکرد آن ها داشت. در ایران، پاسخگویی قضایی از کانال قوه قضاییه و پاسخگویی سیاسی توسط مجلس صورت میگیرد. به عبارتی دیگر از آنجا که در یک نظام مردم سالار به حقوق شهروندان اهمیت زیادی داده میشود، ضمانت اجراهای دوگانه حقوقی ـ سیاسی برای این منظور در نظر گرفته شده است( موسوی زاده، 1389).
چارلیک، حکمرانی را مدیریت اثربخش در مسائل عمومی، در چارچوب قوانین پذیرفته شده با هدف رشد و تقویت ارزش های جامعه به وسیله افراد و گروه ها معرفی می نماید. در این تعریف با نگاه هنجاری بر مفهوم حکمرانی، به ماهیت روابط بین حاکمان و دیگر افراد جامعه نگریسته شده است. بر اساس این تعریف شاخص هایی نظیر قانون محوری، پاسخگویی، مدیریت اثربخش، دسترسی به اطلاعات(جامعه اطلاعاتی) را می توان برای یک حکمرانی خوب معرفی نمود(قلی پور, 1384: 112). تحقیق حاضر با تمرکز بر یکی از معیارهای حکمرانی خوب یعنی دسترسی اطلاعات و شفافیت آن و پاسخگویی تلاش می نماید، باتاکید بر بند 18 سیاست های کلی نظام اداری این مسئله را مورد بررسی و جستجوی علمی قرار دهد:
“معیارها و زیر معیارهای موثر بر شفافیت نظام اداری ایران کدامند و این معیارها از دیدگاه خبرگان دارای چه اولویت هایی جهت اجرا می باشند؟”
1-3-1. اهداف اصلی:
1-3-2. اهداف فرعی:
1-4-1. پرسش های اصلی:
1-4-2. پرسش های فرعی: